- Een groot deel van de Nederlandse bedrijven omarmt de opkomst van artificial intelligence (AI) in rap tempo, wat de economie miljarden kan opleveren, blijkt uit onderzoek.
- Driekwart van de bedrijven verwacht dat AI een aanzienlijke impact op zijn sector zal hebben, enkele merken dit nu al.
- Maar de adoptie van kunstmatige intelligentie wordt bemoeilijkt doordat gekwalificeerd personeel lastig te vinden is.
- Lees ook: Nederlanders verwachten dat AI vooral een positieve impact zal hebben, maar vertrouwen de overheid er niet mee
De adoptie van artificial intelligence (AI) kan de Nederlandse economie tegen 2030 230 miljard euro extra opleveren, als we het huidige jaarlijkse tempo van AI-adoptie vast weten houden.
Dat blijkt uit onderzoek van Strand Partners in opdracht van Amazon Web Services (AWS).
Nederland is een koploper als het gaat om AI-adoptie. Vier op de tien Nederlandse bedrijven zetten kunstmatige intelligentie al in. Het Europese gemiddelde ligt rond de 33 procent.
Volgens het onderzoek zijn steeds meer Nederlandse bedrijven zich bewust van de kansen die AI biedt. Zo zegt driekwart van de ondernemingen dat ze verwachten dat AI binnen de aankomende vijf jaar aanzienlijke invloed op zijn sector zal hebben. Daarvan beweert 83 procent dat de technologie hen nu al in staat stelt een hogere omzet te realiseren en worden ook kostenbesparing en verhoogde efficiëntie genoemd als voordelen.
AI-adoptie wordt geremd door gebrek aan gekwalificeerd personeel
Maar bedrijven geven ook aan dat een tekort aan digitale skills onder medewerkers het soms lastig maakt om AI te blijven implementeren. Volgens het onderzoek kan dit ertoe leiden dat een deel van het economisch potentieel van AI onbenut blijft.
Slechts 8 procent van Nederlandse bedrijven kan gemakkelijk gekwalificeerd personeel vinden, terwijl dit in de rest van Europa geldt voor bijna 20 procent van de bedrijven. De ondervraagden geven aan dat een vacature gemiddeld een half jaar onvervuld blijft voordat er iemand met de benodigde kwalificaties gevonden is.
Aan de andere kant geven bijna alle bedrijven aan dat ze intern voldoende mogelijkheden voor training van digitale vaardigheden geven. Slechts een derde ervan investeert ook daadwerkelijk in het aanbieden van uitgebreide trainingen.
"De sleutel tot de digitalisering en AI-adoptie van Nederlandse bedrijven is ervoor zorgen dat medewerkers worden toegerust met de juiste digitale vaardigheden", zegt Danielle Gorlick, Country Manager Benelux bij AWS. "Als we nu stappen zetten om dit te bereiken, voegt dit tegen 2030 maar liefst 230 miljard euro aan extra waarde aan de Nederlandse economie toe."